Ana içeriğe atla

YÜKSEK LİSANS NEDİR ? / PSİKOLOJİ'DE YÜKSEK LİSANS YAPMAK ZORUNLU MU ?

Merhaba :)
Bugün sizinle özellikle üniversiteye hazırlananların kafasını çok karıştıran, (haksız da sayılmazlar) ,üniversitelilerin korkulu rüyası olan bir konu hakkında konuşmak istiyorum çünkü benim de en fazla soru aldığım konulardan bir tanesi "yüksek lisans,Psikoloji'de yüksek lisansın zorunlu olup olmaması" konusu.




O zaman hadi başlayalım;


İlk olarak Yüksek Lisans (Master) Nedir ? sorusuna bakalım;

Yüksek lisans, 4 yıllık lisans eğitiminin ardından alanda uzmanlaşmak için üst düzeyde alınan eğitime verilen isimdir.
Tezli ve Tezsiz olmak üzere 2 çeşidi vardır.Tezli Yüksek Lisans süresi 2 yıldır ve ALES'ten en az 55 puan almak gerekir.(İstenilen Ales puanı üniversiteye göre değişebilir.)
Tezsiz Yüksek Lisans'ta ise Ales Şartı aranmaz,yalnızca lisans not ortalaması ile girilebilir, süresi 1 senedir.

Yüksek Lisans Yapabilmek İçin Hangi Şartlar Gerekir ?


  • 4 senelik bir lisans programından mezun olmak(yani üniversiteyi bitirmiş olmak.)
  • İyi bir lisans not ortalaması (İstenilen ortalama üniversiteye göre değişir; özellikle Koç, Boğaziçi gibi adını duyurmuş okullar şartları biraz zorlayabiliyor.)
  • ALES puanı (en az 55 )
  • Yabancı Dil Puanı 
  • Mülakat Puanı (Özellikle de Tezli Y.L için önemli bir kriter diyebiliriz; bu mülakatlarda jüri, lisans eğitiminizle ilgili sorular sorup bilgi düzeyinizi ölçüyor ve puanlama yapıyor, klasik mülakat gibi işte..)
Yüksek Lisans Yapmak Ne İşe Yarar ?

Yüksek lisansa kabul edilmesi bir dert, 1 ya da 2 sene devam etmesi,zamanını  ve paranı harcaması bir dert.. e o zaman üniversite yetmezmiş gibi niye yapıyoruz ki biz bu yüksek lisansı mı diyorsunuz?
Eğer diyorsanız çok haklısınız çünkü  ben de demiştim ve neden önemli olduğunu araştırdım, hadi bunlara bakalım;

  • Yüksek lisans yaparak 4 senelik lisans eğitimimize ek olarak 2 ya da 4 dönem daha mesleki eğitim alarak alanımızda daha fazla bilgi edinmiş, uzmanlaşmış oluyoruz.
  • Araştırma görevlisi, Öğretim görevlisi olabilmek için Yüksek lisans yapmış olmak zorunlu.Yani Akademik kariyer düşünüyorsanız yapmanız gerekiyor.
  • Özel sektörde işe alınma şansınızı arttıracak bir faktör.
  • Yüksek Lisans yapmış kamu sektörü çalışanları, yapmamış meslektaşlarına göre daha fazla maaş alırlar.
Psikoloji Bölümünde Yüksek Lisans Şart Mı ?

HAYIR şart değil.

Üniversitede Psikoloji bölümü okurken 4 sene boyunca genel bir Psikoloji eğitimi alıyoruz arkadaşlar çünkü Psikoloji tıpkı Fizik gibi,Biyoloji gibi çok geniş bir bilim dalı ve eğer iyi bir okulda okuyorsanız 4 yıllık lisans eğitiminiz boyunca Psikoloji'nin pek çok alt alanı ile ilgili temel bilgileri edinerek mezun olacaksınız, ancak Klinik Psikoloji, Endüstriyel Psikoloji, Adli Psikoloji gibi... alanlarda uzmanlaşmak, çok daha fazla bilgi edinmek,( Klinikçi iseniz terapi yapabilmek) için yüksek lisans yapmalısınız.
Yüksek Lisans yaptıktan sonra "Uzman Psikolog" ünvanını kazanacaksınız.

Yüksek Lisans Yapmayan Psikoloji Mezunu Nerelerde Çalışabilir ?

İnsan Kaynakları, Halkla İlişkiler, Bilişim, Finans, Reklamcılık, Eğitim, Ana Okulları, Rehabilitasyon Merkezleri, Devlet kadroları .... gibi pek çok alanda çalışılabilir.

Yüksek Lisans konusu en çok soru aldığım konulardan bir tanesiydi, bu sebeple bildiklerimi sizinle de paylaşmak istedim :)
İnşallah faydalı bir yazı olmuştur.
Kendinize çook iyi bakın :)) Diğer yayınlarda görüşmek üzeree:))

NİSANUR EL



        -DİĞER YAZILARIM-

Yorumlar

  1. Okul okunurken, aynı an da yüksek lisans yapılabiliyor mu ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, Yüksek Lisans yapabilmek için lisans mezunu olmanız gerekiyor. Özellikle de Klinik Psikoloji Yüksek Lisansı için psikoloji lisans diplomasına sahip olma şartı var.

      Sil
  2. Merhaba ben sosyoloji okuyacağım. Ama psikolojinin yüksek lisansını yapmak istiyorum. Sosyoloji bölümünü bitirdikten hemen sonra yüksek lissns yapabilir miyim? Yoksa ayreten 4 yıl psikolojiyi de okumam gerekiyor mu? Ve sosyolojiden sonra psikolojinin yüksek lisansini ysparsam psikolog olurum dimi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba :) PDR ya da Psikoloji haricinde bir lisans programından mezun olduktan sonra "Klinik Psikoloji" yüksek lisansı yapılamıyor ancak Sosyal Psikoloji, Endüstri Psikolojisi gibi alanlarda yapmana izin veren okullar olabilir, koşullarını incelemelisin. Yani Psikoloji dışındaki bir lisans programından mezun olduktan sonra Klinik Psikolog olup danışan görülemiyor şu anda.

      Sil
    2. sosyoloji okuyorsan sosyolog psikoloji eğitimi almadan yüksek lisansla gerçek bir psikolog mu olabileceğini sanıyorsun bu anca hak yemektir

      Sil
  3. merhaba ben sosyal hizmetler okuyorum fakat psikolojiden yüksek lisans yapmak istiyorum. bu mümkün müdür ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, Klinik Psikoloji yüksek lisans programlarına yalnızca psikoloji ve pdr mezunları başvurabiliyor ancak üniversitelerin pek çoğu diğer alt dallara alan düşü öğrenci kabul ediyorlar :)

      Sil
  4. Ben şu an psikoloji 2.sınıf öğrencisiyim ama yüksek lisansı mı yurt dışında yapmak istiyorum .Ama psikoloji alaninda değil halkla ilişkiler alanında yapmak istiyorum .Bu mümkün mü aceba?Yani psikoloji mezunu olup hakla ilişkilerden yapabilir miyim mastırı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, eğer başvurmayı düşündüğünüz üniversiteler, o programa alan dışından da öğrenci alıyorsa elbette mümkündür. :)

      Sil
  5. Merhaba ben adli psikolog olmak istiyorum bunun için yüksek lisans yapmam gerekiyor mu ve bir de hangi üniversitelerde yapabilirim.

    YanıtlaSil
  6. merhaba ben pdr 2.sınıf öğrencisiyim nöropsikolojiye yüksek lisans yapmak istiyorum ancak pdrden yapılabiliyor mu? Bilgilendirebilir misiniz?

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

YURTTA KALACAKLAR İÇİN GEREKLİ EŞYALAR

Merhaba :) Sonunda şehir dışında okuyacak bir öğrencinin bilmesi gereken en önemli şeylerden olan "Yurt Valizinde Olması Gerekenler" yazısını yazabiliyorum.🙄 İnstagramdan  beni takip ediyorsanız belki biliyorsunuzdur, geçen hafta evde değildim, bu süreçte baya da uzun bir araba yolculuğu yaptım. Eve geldikten 2 gün sonra da İstanbul'a dönmem gerektiği için çok hızlı şekilde hazırlanmam gerekiyordu ve bu esnada mümkün olduğunca yanıma neler almam gerektiğini not etmeye çalıştım ki sizinle de buradan paylaşabileyim :) Eğer hâla üniversite valizinizi hazırlamadıysanız bu yazının yardımcı olabileceğini düşünüyorum. Hadi başlayalım o zamann💃 ⏩   Şahsi önerilerimi atlayıp doğrudan alınması gerekenler listesini okumak için yazının en sonuna gidebilirsiniz !  (Ama bence tamamını okuyun, çok güzel öneriler verdim çünkü 😂)⏪   1) KIYAFETLER ! "Tabi ki de yanımıza kıyafetlerimizi almamız lazım, bunu söylemene gerek mi var Nisa?" diyorsunuzdur eminim şu an

PSİKOLOJİ BÖLÜMÜNÜ NASIL KAZANDIM ?

Merhabaa 🙌 Beni instagramdan düzenli takip ediyor ve blogtaki yazılarımı okuyorsanız, geçen seneden beri üniversite sınavı&sınava hazırlık sürecim le ilgili bol bol paylaşım yaptığımı biliyorsunuzdur. Halihazırdaki paylaşımlarıma rağmen İnstagram'dan hala en çok gelen sorular  "Sınava Nasıl Çalıştın ? / Psikolojiyi Nasıl Kazandın ? " soruları. Bu nedenle, şu an da sınava hazırlananlar için bir kez daha sınava hazırlık sürecimle ilgili soruları yanıtlamak ve önemli gördüğüm noktaları ile " İstanbul Üniversitesi Psikoloji Bölümü "nü nasıl kazandığımı anlatmak istedim. Biliyorsunuz ki bu sene sınav sisteminde değişikliğe gidildi ve sizler ygs&lys formatından daha farklı bir sınav ile üniversiteye yerleşeceksiniz. Ben İstanbul Üniversitesi Psikoloji bölümüne ygs&lys sınavları ile yerleştiğim için bu yazıyı sınav sistemine pek girmeden, daha çok dersler üzerinde durarak yazmaya çalışacağım :) 🔼Bu yazımda diğerlerinden farklı olarak madde mad

PSİKOLOJİ BÖLÜMÜ MEZUNU NERELERDE ÇALIŞABİLİR ? / NE KADAR PARA KAZANABİLİR ?

Merhaba Herkesee 🙌🙌🙌 Aylardır yazmak istediğim ve sizin de en çok istediğiniz yazılardan birisi olan "Psikoloji mezunları nerelerde çalışabilir ? Ne kadar maaş alır ? " yazısını sonunda yazıyorum.💃 Bu konu çok merak edilen bir konu olmasının yanında maalesef net bilgiye kolay kolay ulaşılabilecek bir konu değil.Bunun sebebi de psikolojinin gerçekten çok geniş ve hemen hemen her alanla bağlantılı bir bilim dalı olması. Bence Psikoloji mezunu birinin nerelerde çalışabileceğinden önce "psikolojinin alt dallarını" şöyle bir hatırlayalım çünkü çalışma alanları doğrudan bununla ilgili. Psikolojinin Alt Dallarından Bazıları ; ➤Klinik Psikoloji ➤Gelişim Psikolojisi ➤Endüstri ve Örgüt Psikolojisi ➤Fizyolojik Psikoloji ➤Deneysel Psikoloji ➤Sosyal Psikoloji ➤Adli Psikoloji ➤Sağlık Psikolojisi ➤Trafik Psikolojisi ➤Spor Psikolojisi ... (Psikolojinin alt dallarıyla ilgili ayrıntılı bilgi için "PSİKOLOJİ BÖLÜMÜ HAKKINDA" isimli yazıma bakabilir