Ana içeriğe atla

PSİKOLOJİ KAYNAK ÖNERİLERİ (İÜ Psikoloji / 3.Sınıfta Kullandığımız Kitaplar)


Merhaba :)

Uzun süredir özellikle de Psikoloji okuyanlarınızın yazmamı istediği bir yazı ile geri döndüm.:) Bugün size bu sene aldığım derslerden, içeriklerinden ve bu dersler için hocalarımız tarafından bize önerilen kaynaklardan bahsedeceğim.

Öncelikle şunu söylemeliyim ki burada bahsedeceğim dersler -zorunlular dışında- yalnızca benim seçtiğim dersler. Yani bu dersler dışında İstanbul Üniversitesi Psikoloji bölümünde okuyup da kredi hakkınız dahilinde seçebileceğiniz bölümden/bölüm dışından onlarca farklı ders seçeneği bulunuyor. Ben bu sene bu dersleri aldığım için diğerleri hakkında detaylı bilgiye sahip değilim, bu nedenle yazımda değinmeyeceğim ama detaylı bilgi almak isterseniz okulun sitesini ziyaret etmenizi öneririm, biraz kurcalarsanız oradan fikir edinirsiniz rahatlıkla :))

Ben Bu Sene Hangi Dersleri Seçtim?

Güz döneminde aldığım dersler


Bahar döneminde aldığım dersler

Bu derslerin içinde Anormal Davranışlar Psikolojisi, Deneysel Yöntem, Öğrenme Psikolojisi ve Psikolojide Testler ve Değerlendirme dersleri zorunluydu (bölümde okuyan herkesin 3.sınıfta almak zorunda olduğu) diğerleriyse benim tercihime bağlı yani seçmeliydi.

Şimdi biraz bu derslerin içeriklerinden, neler öğrendiğimizden, hangi kaynakları kullandığımızdan bahsedelim;

1) ANORMAL DAVRANIŞLAR PSİKOLOJİSİ I-II

Anormal dersi bana kalırsa Psikoloji okuyan bir öğrenci için 4 sene boyunca en önemli 3-4 dersten bir tanesi, çünkü bu derste detaylı şekilde psikopatolojileri tanıyor, psikolojik hastalıkların tanı kriterlerlerini öğreniyor, tarihsel kökenlerine, toplumda görülme sıklıklarına, kültürel ve cinsiyetler arası boyutlarına bilimsel araştırmalardan yararlanarak değiniyor ve çoğu zaman çok derinlemesine olmasa da tedavi yöntemleri hakkında bilgi ediniyorsunuz. Hatta 2. dönemin başından beri hocamızla birlikte derslerimizde detaylı şekilde vaka inceleme ve bu vakaların analizini yapma şansımız oldu. Bana kalırsa bu, öğrendiğiniz bilgileri temellendirmenize, neyi nerede ve nasıl kullanabileceğinizle ilgili az çok fikir edinmenize yardımcı olduğu için çok önemli, ben gördüğümüz vakaların bana mesleki açıdan çok katkı sağladığını düşünüyorum.

Bu dersle ilgili sene içerisinde yaşadığım sıkıntı ise şu şekildeydi; derste çok fazla hastalık ismi, aşina olmadığınız terim geçiyor, hastalıkları belli tanı kriterleri çerçevesinde ele almamız gerektiği için ve çok sayıda hastalık olduğu için ders esnasında anlamanız, hocayı eş zamanlı takip edebilmeniz biraz zor oluyor. Çünkü hızlı ilerlendiği için not alma şansınız maalesef çok fazla yok, derse slaytları önceden okumadan geldiyseniz - ki %90 öyle oluyordu :))- hocayı dinlerken kafanız karışabiliyor ve  uyumak isteyebiliyorsunuz :)) Eğer bu dersi daha almadıysanız ve alacaksanız benim tavsiyem mümkün olduğunca derste söylenen terimlerin anlamlarını öğrenmeniz ve derse en azından her psikopatoloji ile ilgili az da olsa okuma yapıp gitmeye çalışmanız, bu şekilde benden çok daha hızlı kavrayıp çok daha fazla seveceğinize eminim :))
Ama tekrar söylüyorum, çok çok çok önemli bir ders. Bu yüzden ne kadar zaman ayırsanız, öğrenmeye çalışsanız iyidir.👍

Peki biz bu ders için hangi kaynakları kullandık?

En temel kaynağımız hocamızın bizim için derlediği inanılmaz detaylı ders notlarıydı tabi ki -bunları benden isteyenler oluyor ama ne yazık ki hocamızın kendisine ait notlar olduğu için çoğaltmam, paylaşmam yasak :(
Bunun dışında elbette ki psikopatoloji deyince tüm camia için başucu kitabı olan, benim daha birinci sınıftayken bile her kitapçıya gittiğimde muhakkak ki zevkle açıp incelediğim  DSM V (Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve İstatistiksel El Kitabı 5) 




DSM ile ilgili detaylı bilgi için bu yazıya göz atmanızı öneririm: http://www.aktuelpsikoloji.com/dsm-nedir-ve-nasil-kullanilir-13626h.htm

Bir diğer kaynağımız benim de sene boyunca çok severek kullandığım, içindeki vaka örneklerini zevkle okuduğum ve sınavlar için de vakit buldukça yararlandığım Nobel Yayınlarının Anormal Psikoloji kitabıydı. Nobel'den çıkan kitapları zaten çok seviyorum, dilleri akademik bir kitaba göre gayet anlaşılabilir, çevirileri güzel oluyor, kitaplar son derece detaylı ve okuyan kişinin sıkılmayacağı şekilde hazırlanmış. Bu kitabı da Psikoloji okuyorsanız almanızı öneririm.



Bunun dışında bende olmayan, hiç inceleme şansı bulmadığım ama sınıftaki bazı arkadaşlarımın kullanıp da memnun olduğu Kaknüs Yayınlarının kitabını da size fikir vermesi açısından buraya ekliyorum. (Ben Kaknüs'ün kitaplarını ilk sene kullanmıştım ve derste anlamadığım ne varsa bu kitaplarla hallediyordum. Gayet güzel kitaplar çıkıyor.) ;


Image result for kaknüs yayınları anormal


2) BİLİŞSEL NÖROPSİKOLOJİ

Bilişsel Nöropsikoloji dersini yalnızca ilk dönem aldım ve çok enteresan araştırma konuları içeren bir ders olmasına rağmen ileride devam etmeyi pek düşünmediğim için çok da fazla ekstra kaynak arayışına girdiğimi söyleyemeyeceğim.

Dersimizi veren ve aynı zamanda İstanbul Üniversitesi Psikoloji bölüm başkanımız olan Prof. Dr. Sevtap Cinan'ın hazırladığı ders notlarımız benim için bir dönem yeterli oldu. Yine de tabi ki size önermek istediğim bazı kaynaklar var. Bunlardan ilki 1. sınıfta Bilişsel Psikolojiye Giriş dersinde kullandığımız ve benim de 1 sene boyunca çok severek yararlandığım bir kitap olan -yine Kaknüs Yayınlarından çıkan- Bilişsel Psikoloji kitabı;



Bu kitabın en sevdiğim özelliği, Bilişsel Psikoloji dersinin bana göre temelini oluşturan psikoloji deneylerinin -pek çoğu da karmaşık deneyler oluyor ne yazık ki- güzel ve sade bir dille anlatılmış olması ve okuyan kişinin kolaylıkla deneylerin mantığını ve sonuçlarını kavramasına yardımcı olması. 

Önerebileceğim bir diğer kitap ise Sevtap Hoca'nın yazdığı ve Bahar döneminde Bilişsel Psikoloji ile alakalı dersi alan arkadaşlarımın kullandığı Bilişsel Planlama ve İstanbul 5 Küp Planlama Kulesi kitabı;

Kitaptan bende de var, şu ana kadar çok detaylı incelememiş olsam da kullanan arkadaşlarım çok yardımcı olduğunu ve önerebileceklerini söylediler :))

3) DENEYSEL YÖNTEM

Deneysel Yöntem dersi bana kalırsa bu sene aldığımız en önemli derslerden bir tanesiydi. Çünkü biliyorsunuz ki Psikoloji demek araştırma yapmak, yapılan araştırmaları analiz etmek ve yorumlamak demek ve tüm bunların bilimsel bir çerçevede, belli şartlara göre yapılması gerekiyor. İşte bize şu ana kadar bunun nasıl yapılacağını en iyi şekilde gösteren derslerden bir tanesi de Deneysel Yöntem dersi oldu.
Deneysel Psikoloji de tıpkı Bilişsel Psikoloji gibi ileride profesyonel olarak çalışmayı düşünmediğim alanlardan bir tanesi ancak psikoloji okuyan her öğrencinin bu alanda belli bir miktar bilgi sahibi olması gerektiğini düşünüyorum. Bu ders için severek kullandığım kaynaklardan bir tanesi;



4) İNSAN KAYNAKLARININ GELİŞİMİ I-II

Sene boyunca belki de en çok zevk aldığım, en az devamsızlık yaptığım ve öğrendiklerimin karşılığını gündelik hayatta en hızlı aldığım ders İnsan Kaynaklarının Gelişimi dersi oldu. İlk dönem çok verim aldığım için ikinci dönem de hemen devamını alarak tamamladım zaten seneyi :)

Bu ders için ilk dönem hocamız herhangi bir kitap satın almadan, makalelerden ilerlersek de yeterli olacağını söylemişti ve ben de böyle yaptım ancak ikinci dönem bu alanda araştırma yapmanın, okumanın bana ne kadar zevk verdiğini fark edince ekstra bir kaynak arayışına girdim ve hocamızın da önerisi ile Nobel Yayınlarından çıkan ve Nobel'in her kitabında olduğu gibi yine severek kullandığım bu kitabı edindim;

Kitabın dili, içinde yer alan araştırma ve örnekler, konular.. çok güzel. Bu alana ilgiliyseniz kesinlikle tavsiye ederim :))

5) ÖĞRENME PSİKOLOJİSİ I-II

Öğrenme Psikolojisi içerik olarak anlaşılması pek kolay olmayan, bana göre psikoloji bölümünde olup da alacağınız diğer derslere kıyasla daha uzun süre emek vermeniz gereken ve bu nedenle de bir kaynağa en çok ihtiyaç duyacağınız derslerden birisi. Ancak kaynak konusunda ben Türkçe olarak çok da çeşitlilik göremedim ne yazık ki. Eğer siz de bu dersle ilgili kaynak arayışındaysanız hocamızın ders materyallerini de hazırladığı aşağıdaki kitabı önerebilirim. Öğrenme Psikolojisi dersi ile ilgili bilgi edinmek ve kavramları oturtmak için son derece yeterli olduğunu düşünüyorum;



6) PSİKANALİTİK PSİKOPATOLOJİ I-II

Psikanalitik Psikopatoloji, eğer Psikanalitik Kuram'a ilgi duyan bir insansanız sevdiğiniz ve okumaktan en çok zevk alacağınız derslerden birisi olacaktır, benim öyle :))

Bu dersi aldığımız hocamız alanda gerçekten tecrübeli ve bilgisini de öğrencilere çok güzel şekilde aktaran birisi. Bize de hemen hemen her ders muhakkak ekstra kaynak öneriyor, bu kaynakların hepsini yazacak olsam inanın bana 10-15 taneyi bulur.👀 Bu nedenle ben size, 1. sınıftan beri en çok yararlandığım ve sevdiğim kaynakları önereceğim. Eğer ilginizi çekerse bu kitaplara gönül rahatlığı ile bakabilirsiniz.

Burada belki hatırlatmamın yararlı olacağı tek nokta şu ki eğer Psikoloji eğitimi alan ya da psikanaliz ile ilgilenen bir insan değilseniz aşağıdaki kitapların hemen hemen hepsinin dili size ağır gelebilir ve anlamanız zor olabilir. Bu nedenle eğer yalnızca Psikolojiye ilgi duyan ve bu alanda bilgi edinmek isteyen birisiyseniz bu kitaplarla başlamanız pek iyi bir fikir olmayabilir, Daha önce yazdığım bu yazımdaki kitaplara bakabilirsiniz :))


Histeri Üzerine Çalışmalar / Payel Yayınevi

Psikanaliz Yazıları Sayı 16- Psikanaliz&Sınırlar / Bağlam Yayınları

Psikanalitik Kurama Giriş / Bağlam Yayınları

Freud Okumaları / Bağlam Yayınları

Psikanalitik Yönelimli Klinik Görüşmeler / Bağlam Yayınları

Psikanaliz Yazıları Sayı 9 - Nevrozlar / Bağlam Yayınları

Freud'u Okumak / Bağlam Yayınları

7) PSİKOLOJİDE ELEŞTİREL YAKLAŞIMLAR-ELEŞTİREL OKUMALAR

Eleştirel Yaklaşımlar dersi çok düzenli takip edemesem de katılabildiğim zamanlarda en çok zevk aldığım derslerden birisi oldu, çünkü dersi tamamen sohbet eder gibi- herhangi bir not kaygımız olmadan işledik. Dersi veren hocamız bu anlamda inanılmaz iyiydi ve bize çok yardımcı oldu :))

Ders için ben iki dönem de ek bir kaynak kullanmadım ama hocamızın birkaç kez önerdiği ve kullanan arkadaşlarımın da çok sevdiği bir kitabı size söyleyeceğim tabi ki. :)) Eğer Eleştirel Psikoloji okumayı seviyorsanız bu kitaba bakabilirsiniz;


Eleştirel Psikoloji / Ayrıntı Yayınları

Diğer yazılarımda görüşmek üzere, kendinize iyi bakın :))


Nisanur EL

 

Yorumlar

  1. Nisa abla daha psikoloji okumadigim halde hem seni özlediğim için hem de psikolojiye ilgi duyduğum için bakıyorum. Özlettin kendini.

    YanıtlaSil
  2. Merhaba :) uzun bir süre aynı isimle yeniden instagramda olacağımı sanmıyorum. Ancak burada mümkün olduğunca aktif kalmaya çalışacağım. Beni buradan takip edebilir, mail adresim aracılığı ile iletişime geçebilirsin. :))

    YanıtlaSil
  3. Özlüyoruz ablam nerelere gittin 💜

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de çok özlüyorum ama şu anda böyle olması çok daha iyi benim için emin ol ki♥️

      Sil
  4. Sen bizim motivasyon kaynağımızsın iyi ki varsınn

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

YURTTA KALACAKLAR İÇİN GEREKLİ EŞYALAR

Merhaba :) Sonunda şehir dışında okuyacak bir öğrencinin bilmesi gereken en önemli şeylerden olan "Yurt Valizinde Olması Gerekenler" yazısını yazabiliyorum.🙄 İnstagramdan  beni takip ediyorsanız belki biliyorsunuzdur, geçen hafta evde değildim, bu süreçte baya da uzun bir araba yolculuğu yaptım. Eve geldikten 2 gün sonra da İstanbul'a dönmem gerektiği için çok hızlı şekilde hazırlanmam gerekiyordu ve bu esnada mümkün olduğunca yanıma neler almam gerektiğini not etmeye çalıştım ki sizinle de buradan paylaşabileyim :) Eğer hâla üniversite valizinizi hazırlamadıysanız bu yazının yardımcı olabileceğini düşünüyorum. Hadi başlayalım o zamann💃 ⏩   Şahsi önerilerimi atlayıp doğrudan alınması gerekenler listesini okumak için yazının en sonuna gidebilirsiniz !  (Ama bence tamamını okuyun, çok güzel öneriler verdim çünkü 😂)⏪   1) KIYAFETLER ! "Tabi ki de yanımıza kıyafetlerimizi almamız lazım, bunu söylemene gerek mi var Nisa?" diyorsunuzdur eminim şu an

PSİKOLOJİ BÖLÜMÜNÜ NASIL KAZANDIM ?

Merhabaa 🙌 Beni instagramdan düzenli takip ediyor ve blogtaki yazılarımı okuyorsanız, geçen seneden beri üniversite sınavı&sınava hazırlık sürecim le ilgili bol bol paylaşım yaptığımı biliyorsunuzdur. Halihazırdaki paylaşımlarıma rağmen İnstagram'dan hala en çok gelen sorular  "Sınava Nasıl Çalıştın ? / Psikolojiyi Nasıl Kazandın ? " soruları. Bu nedenle, şu an da sınava hazırlananlar için bir kez daha sınava hazırlık sürecimle ilgili soruları yanıtlamak ve önemli gördüğüm noktaları ile " İstanbul Üniversitesi Psikoloji Bölümü "nü nasıl kazandığımı anlatmak istedim. Biliyorsunuz ki bu sene sınav sisteminde değişikliğe gidildi ve sizler ygs&lys formatından daha farklı bir sınav ile üniversiteye yerleşeceksiniz. Ben İstanbul Üniversitesi Psikoloji bölümüne ygs&lys sınavları ile yerleştiğim için bu yazıyı sınav sistemine pek girmeden, daha çok dersler üzerinde durarak yazmaya çalışacağım :) 🔼Bu yazımda diğerlerinden farklı olarak madde mad

PSİKOLOJİ BÖLÜMÜ MEZUNU NERELERDE ÇALIŞABİLİR ? / NE KADAR PARA KAZANABİLİR ?

Merhaba Herkesee 🙌🙌🙌 Aylardır yazmak istediğim ve sizin de en çok istediğiniz yazılardan birisi olan "Psikoloji mezunları nerelerde çalışabilir ? Ne kadar maaş alır ? " yazısını sonunda yazıyorum.💃 Bu konu çok merak edilen bir konu olmasının yanında maalesef net bilgiye kolay kolay ulaşılabilecek bir konu değil.Bunun sebebi de psikolojinin gerçekten çok geniş ve hemen hemen her alanla bağlantılı bir bilim dalı olması. Bence Psikoloji mezunu birinin nerelerde çalışabileceğinden önce "psikolojinin alt dallarını" şöyle bir hatırlayalım çünkü çalışma alanları doğrudan bununla ilgili. Psikolojinin Alt Dallarından Bazıları ; ➤Klinik Psikoloji ➤Gelişim Psikolojisi ➤Endüstri ve Örgüt Psikolojisi ➤Fizyolojik Psikoloji ➤Deneysel Psikoloji ➤Sosyal Psikoloji ➤Adli Psikoloji ➤Sağlık Psikolojisi ➤Trafik Psikolojisi ➤Spor Psikolojisi ... (Psikolojinin alt dallarıyla ilgili ayrıntılı bilgi için "PSİKOLOJİ BÖLÜMÜ HAKKINDA" isimli yazıma bakabilir