Merhaba :))
Bugün sizinle "başarı"yı konuşacağız.
Türk Dil Kurumu başarıyı, "başarma işi" olarak tanımlamış. ben başarının tek bir tanımı, herkes için geçerli ölçütleri olduğunu düşünmüyorum. Bir insan iyi resim yapabiliyordur ve kendisini "sanatta başarılı" olarak tanımlayabilir ama aynı kişi "fizik" söz konusu olunca kalem oynatamıyordur. Şimdi biz bu kişiye başarısız mı diyeceğiz yoksa fizikte başarısız, sanatta başarılı mı?
Bu nedenle, "nasıl başarabiliriz?"i konuşmadan önce, başarı anlayışının bireysel olduğunu kabul etmemiz gerek.
Tamam, "başarı anlayışı kişiye özeldir" bunda hemfikiriz. Peki ya "okul/sınav başarısı" söz konusuysa ne olacak? Konumuz bu olunca, işler biraz değişiyor ne yazık ki. Çünkü içinde bulunduğumuz sistem başarıyı, "iyi notlar almak, derslerde yüksek perfomans göstermek" olarak görüyor ve bizden beklentisi de bu yönde.
Bugün sizinle "başarı"yı konuşacağız.
Türk Dil Kurumu başarıyı, "başarma işi" olarak tanımlamış. ben başarının tek bir tanımı, herkes için geçerli ölçütleri olduğunu düşünmüyorum. Bir insan iyi resim yapabiliyordur ve kendisini "sanatta başarılı" olarak tanımlayabilir ama aynı kişi "fizik" söz konusu olunca kalem oynatamıyordur. Şimdi biz bu kişiye başarısız mı diyeceğiz yoksa fizikte başarısız, sanatta başarılı mı?
Bu nedenle, "nasıl başarabiliriz?"i konuşmadan önce, başarı anlayışının bireysel olduğunu kabul etmemiz gerek.
Tamam, "başarı anlayışı kişiye özeldir" bunda hemfikiriz. Peki ya "okul/sınav başarısı" söz konusuysa ne olacak? Konumuz bu olunca, işler biraz değişiyor ne yazık ki. Çünkü içinde bulunduğumuz sistem başarıyı, "iyi notlar almak, derslerde yüksek perfomans göstermek" olarak görüyor ve bizden beklentisi de bu yönde.
Biz ne yapacağız? Elimizde böyle bir sistem var diye vaz mı geçeceğiz üniversite&meslek hayallerimizden? Bırakacak mıyız her şeyi? Sonra ne olacak?
Bunu çok istediğinizi biliyorum :)) ben de üniversite sınavına hazırlanırken her gün lanet eder, "sırf birileri benim üniversite okuyabilmem için bu kuralları koydu diye illa bu yoldan mı gitmem gerek?" diye kendi kendime isyan ederdim. Ama isyanım biter bitmez de mecburen masamın başına geçer soru çözerdim :))
Çünkü özellikle de bu durumun böyle devam etmemesini, bazı şeylerin değişmesini istiyorsak mevcut sistemin içinde mümkün olduğunca söz sahibi konumlara erişebilmeli, kuralları belirleyen kişiler haline gelebilmeliyiz.
İşte bu nedenle bugün, "okulda/sınavlarda nasıl daha iyi notlar alabileceğimizi, günde 7-8 saat dinlediğimiz-dinlemek zorunda kaldığımız derslerden maksimum verimi nasıl elde edeceğimizi konuşacağız.
Bence, her insanın bilinçli ya da bilinçsizce uyguladığı, kendine özel bir "başarı" yöntemi,vardır. Ben bugün sizinle benimkini paylaşacağım;
Eğer herhangi bir konuda başarılı olmak istiyorsam, önce mevcut durumun içerisinde kendi yerimi belirlemem, "kendimi tanımam" gerekiyor. Kendimi tanıdıktan ve kendime sormam gereken soruları sorup, dürüstlükle yanıtladıktan sonra yapmam gereken şey çok basit, "harekete geçmek". Bu iki adımı eksiksiz şekilde tamamladıktan ve süreç boyunca motivasyonumu koruduktan sonra zaten başarı kaçınılmaz son :))
KENDİNİ TANI ➕ HAREKETE GEÇ 〓 BAŞARI
Peki ama kendimizi nasıl tanıyacağız? Kendimizi tanımanın okul başarısına nasıl bir katkısı olacak? diyorsanız hemen söyleyeyim.
Önce aşağıdaki sorulara dürüstlükle yanıt vermeli ve cevaplarınızın "gerçek siz"i yansıttığından emin olmalısınız:
- Neden Başarmak İstiyorum? Sebebim Ne?
- Rol Modelim/Rol Modellerim Kim? Bu Süreçte Kimin Davranışlarını İzlemek/Örnek Almak İstiyorum?
- Ben Nasıl Öğrenen Bir İnsanım? Nasıl Bir Çalışma Ortamında En Yüksek Verimi Elde Edebilirim?
Hangi metotlarla öğrendiğinizde sizin için daha kalıcı oluyor? Mutlaka birinden dinlemeniz ya da birine anlatmanız mı lazım? Yazarak mı çalışıyorsunuz yoksa okuyarak mı? Grupla mı çalışmalısınız bireysel olarak mı? Çalışma ortamına gelecek olursak da, nerede çalıştığınız zaman derse daha iyi odaklanıyorsunuz? Bazı insanlar kütüphanede başka insanların da çalıştığını gördüğü yerlerde daha çok motive olurlar, bazıları da yalnız ve sessiz bir ortamda çalışmaktan hoşlanır. Tüm bunları tespit etmek ve ona göre bir yol haritası çıkarmak çok önemli.
- Ne kadar uyuman gerekiyor? Sabah insanı mısın yoksa gece insanı mısın?
Ders/Çalışma saatlerimizin genelde sabah olması sebebiyle büyük çoğunluğumuz aşağı yukarı aynı saatlerde uyuyor ve aynı saatlerde uyanıyoruz. Fakat aslında her birimiz birbirimizden farklıyız ve bazıları yapması gereken işe sabah erken saatlerde daha iyi konsantre olabiliyorken bazıları gecenin karanlığından daha çok verim alıyor. Bu noktada kendinizi tanımanız ve hangi saatlerin size daha uygun olduğunu tespit etmeniz gerek. Püf nokta ise kesinlikle "yeterli" uykuyu alıyor olmak.
ABD Ulusal Uyku Vakfının açıklamalarına göre; uyku saatlerinin belirlenmesinde bireysel hayat tarzı kilit öneme sahip fakat genel tavsiyelerde bulunulacak olursa belli yaş gruplarında uyku süreleri şu şekilde olmalı:➢ 3-5 yaş: 10-13 saat
➢ 6-13 yaş: 9-11 saat
➢ 14-17 yaş: 8-10 saat
➢ 18-25 yaş: 7-9 saat
➢ 25-64 yaş: 7-9 saat
➢ 65 ve üstü: 7-8 saat
uyku süreleri belirlenirken bu saatlerden az ya da fazla olmamasına dikkat etmeliyiz.
- Masa Başında Ne Kadar Oturabiliyorum?
Hazır ders programları edinmek ve onlara uyum sağlamaya çalışmak bence çok mantıklı ve sürdürülebilir bir yöntem değil. Çünkü, yazının başından beri bahsettiğimiz gibi, her insan farklıdır, herkesin gün içerisinde müsait olduğu saatler, aralıksız çalışabildiği saatler ve dinlenme ihtiyacı farklılık gösterir. Bu nedenle sizler de mutlaka kendinizi ders çalışırken gözlemeli, hangi saat aralıklarında çalışabildiğinizi bilmelisiniz. Bazı insanlar masanın başına oturup belli görevleri tamamlamadan kalkmadıklarında daha fazla verim elde edebiliyorken, dikkati daha çabuk dağılan kişiler, 35-40 dakikada bir kısa molalar vererek daha iyi sonuç elde edebilirler.
Yapılan araştırmalara baktığımızda, uzmanların genel olarak önerdiği çalışma saatlerinin; 45-50 dakika çalışmanın ardına 10-15 dakika dinlenme şeklinde olduğunu görüyoruz.
- Şu anda Hangi Noktadayım? Hangi Dersten Ne Biliyorum ve Ne Öğrenmem Gerek?
Bunun için deneme sınavları, testler çözebilir; kendinizi konu ile alakalı çeşitli sorulara tabi tutabilirsiniz.
Artık neden başarılı olmak istediğimizi, hangi noktada olduğumuzu ve hangi yöntemlerle verimli sonuçlar aldığımızı biliyoruz. Sıra işin zevkli ve sonuç elde etmemize yardımcı olacak olan kısmında;
Harekete Geçiyoruz!
- Programlı Olmak Şart!
- Kaynaklarınız Düzenli Bir Biçimde Elinizin Altında Olmalı.
Çalışırken daha çok hangi yöntemleri kullanacaksınız? YouTube'dan ders videoları mı izleyeceksiniz? izleyecekseniz hangileri? Kaç farklı test kitabı ya da konu anlatımlı ders kitabı kullanacaksınız? Çıkmış soruları mı çözmek istiyorsunuz?
Çalışmaya başlamadan önce nereden çalışacak, hangi kaynakları kullanacaksanız bunlar düzenli şekilde elinizin altında olsun ki size zaman kaybettirmesin. Yaptığınız deneme sınavları sonucunda bilgi miktarınızı tespit etmeye ve kullanacağınız kaynakların zorluk seviyelerini buna göre seçmeye çalışın.
- Yapılamayan Sorular Hayat Kurtarır!
Kurtarır ama elbette ki çözüm yöntemini öğrenirseniz kurtarır. Yapılamayan soruları çözdürmek çok önemli, çünkü bunlar sizin gerçek sınavda hangi konularda zorlanabileceğinizi ve nelerde eksiğiniz olduğunu gösteriyor.
Yapamadığınız soruları "bilinçli" şekilde mutlaka bir bilene çözdürün. Kim olduğu fark etmez, doğru çözsün yeter. (Arkadaşınız olur, öğretmeniniz olur veya ben sınava hazırlanırken de çok popüler bazı soru çözme uygulamaları vardı, oradan öğrenciler birbirlerinin sorularını çözüyordu, bunları da kullanabilirsiniz.)
İşin püf noktası, çözüm yolunu "gerçekten" öğrenmek. Anlamadıysanız yine çözdürün, çözen kişi anlatamadıysa başka birine çözdürün ve özellikle de sözel derslerde yapılamayan soruları bir dosya içerisinde saklamanızı ve deneme sınavlarından, gerçek üniversite sınavından önce onlara göz atmanızı öneririm.- ben bu yolla Edebiyat'ta normalde yapamayacağım 4-5 tane soruyu doğru yapmıştım.
- Derslere Mümkün Olduğunca Hazırlıklı Gidin.
Eğer konularınızı hızlı bitirip de hocadan 1-2 ders önde giderseniz muhteşem! ama bu, üniversite sınavına hazırlanan ve konu bitirmeye çalışan bir öğrenci için pek mümkün olmuyor. Bu nedenle en azından bir sonraki hafta işlenecek konularla ilgili derse gitmeden birkaç video izleyebilir ya da kitaptan göz atıp ana hatlarıyla bilgi sahibi olursanız hem dersi daha ilgili şekilde takip edebilir hem de konuyu daha sağlam bir temelde öğrenmiş olursunuz. Bunu rutin haline getirebilmek de ilk maddede bahsettiğim "programlı olmak"tan geçiyor.
- Kendinizi Sınayın ve Gerçeklerle Yüzleşmekten Korkmayın.
Sınava hazırlananlara hep söylenen bir şey vardır; "gerçek sınavda alacağınız sonuç, sene boyunca girdiğiniz tüm deneme sınavlarının ortalaması olacak" diye. Bence de doğru, en azından benim için böyle olmuştu.
Deneme sınavları gerçeklerle yüzleşmemizi sağlar, bol bol deneme sınavına girin.
Bazı öğrenciler gerçeklerle yüzleşmekten, arkadaşları tarafından "sınavdan düşük puan aldı" denilmesinden korktuğu için "ben kendi kendime deneme sınavı yaparım" diye kendilerini kandırıyor ve genel sınavlara girmiyorlar.
Deneme sınavlarının o kadar çok faydası var ki, yazmaya kalkışsak maddelerce şey çıkar. Başka öğrencilerle birlikte sınava girdiğinizde hem bilgi birikiminizi görecek, hem gerçek sınavın provasını yapacak hem de kendinizi gözlemlemiş olacaksınız.
Yani belki deneme sınavında 2-3 saat boyunca aynı pozisyonda oturunca boynunun ağrıdığını fark edeceksin ve aynı problemle sınav anında karşılaşmamak için önlem alacaksın ya da zamanla yarışırken, stres düzeyini kontrol edemediğini ve bunun performansına yansıdığını fark edeceksin.
Tüm bunlar hakkında bilgi sahibi olabilmek ve gerçek sınava en rahat şekilde girebilmek için bol bol deneme sınavı yapmalı ve her sınavı ciddiyetle değerlendirip kendinizi geliştirmek için çabalamalısınız.
- En Sık Görüştüğün 5 Arkadaşının Ortalaması Olduğunu Biliyor Muydun?
Evet, bizler çevremizde kim varsa, en çok kiminle vakit geçiriyorsak bir süre sonra ister istemez onlarla benzer fikirlere sahip oluyor, birbirimizi etkiliyoruz. Eğer imkanınız varsa çevrenizde mutlaka vizyon sahibi, geleceğe yönelik hedefleri olan, sorumluluklarını bilen ve sizi geliştirebilecek nitelikte insanlar bulundurmaya çalışın. Elbette ki siz de böyle bir insan değilseniz bu konuda kendinizi geliştirmelisiniz. Sınav senesi gibi, insanın uzun bir süre boyunca motivasyonunu koruması gereken dönemlerde en ufak bir kıvılcımla her şeyden vazgeçebilecek bir duygu durumuna bürünebiliyoruz. Çevrenizde sürekli "ya ben zaten mezuna kalacağım, artık çok geç, bu saatten sonra hiçbir şey değişmez..." diyen insanlar varsa bir süre sonra siz de kendinizi bu cümleleri söylerken bulabilirsiniz.
Bu nedenle, böyle kişileri hayatınızdan uzak tutmaya ve sizi daha da motive edecek, kendinize inanmanızı sağlayacak kişilerle arkadaşlıklar kurun.
-BAZI ÖNERİLER-
- Sınavlara hazırlandığınız süre boyunca her zaman olumlu olmaya ve kendinize olan inancınızı yitirmemeye çalışın. İnsanların başaramayacağınıza, yetersiz olduğunuzu söylemelerine asla kulak asmayın ve elinizden gelenin en iyisini yapmak için var gücünüzle çalışın. Unutmayın, size gerçekten inanması gereken tek kişi sizsiniz, başkası değil.
- Kendinizi ödüllendirin. Benim sınav senesinde yaptığım en büyük hata sınav-sosyal hayat dengesini kuramamam olmuştu, ders çalışmadığım her saniye kendimi suçlu hissediyordum, hayatımı sınava bağlamıştım ve benim için her şey onun etrafında dönüyordu. Sorumluluklarınızı yerine getirdikten sonra kendinizi ödüllendirmek kötü bir şey değil; belli aralıklarla sinemaya gidin, dizi-film izleyin, günde 10 dakika da olsa kitap okuyun... Çünkü biliyorsunuz ki gerçek dünyada bir sınavdan çok daha fazlası var ve asıl hazırlıklı olmamız gereken de bu.
- Unutmayın, insanız ve hayatımızda bizim kontrolümüz dışında gerçekleşen pek çok şey de oluyor. Bizler, elimizden gelenin en iyisini yapmalıyız ama hayatın içerisinde birtakım aksilikler yaşama, ihtimalimiz de hep var. Dersler, sınavlar tabi ki önemli ama "bizden" daha önemli değil.
Ölüm dışında her şeyin bir çaresi -zor dolsa- muhakkak var arkadaşlar, kendinizi yalnızca başarmaya odaklamayın, herhangi bir olumsuz durumla karşılaşırsanız bunun da son derece olağan olduğunu ve istediğiniz takdirde toparlayabilecek yeterlilikte olduğunuzu aklınızdan çıkarmayın.
Sınava hazırlık süreci- başarı ile ilgili şimdilik söyleyeceklerim bunlar. Yazımda birtakım araştırmalara da yer verdim ama büyük çoğunluğu kendi deneyimlerim ve uyguladığım yöntemlerden oluşuyordu. Umarım size fikir vermiş ve kendi yolunuzu çizmeniz için motive edici olabilmişimdir.
Burada olduğunuz için hepinize çok teşekkür ederim. Bir sonraki yazıda görüşmek üzere, kendinize iyi bakın :))
NİSANUR EL
Yazımı beğendiyseniz ve faydalı olduğunu düşünüyorsanız, daha fazla insana ulaşabilmem için sol altta bulunan “paylaş” butonu ile sosyal medya hesaplarınızda paylaşabilir, “e postayla gönderme” butonu ile de yakınlarınıza yollayabilirsiniz. 😊
- Bana Ulaşmak İçin-
-DİĞER YAZILARIM-
- BOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ / PSİKOLOJİ BÖLÜMÜ OLUMLU&OLUMSUZ YÖNLERİ
- İSTANBUL ÜNİVERSİTESİNDE PSİKOLOJİ OKUMANIN OLUMLU&OLUMSUZ YÖNLERİ
- PSİKOLOJİ BÖLÜMÜNÜ NASIL KAZANDIM ?
- PSİKOLOJİ'DEKİ 2.SENEM NASILDI? | BU SENE NELER YAPTIM?- NELER ÖĞRENDİM?
- PSIKOLOJI ÖĞRENCILERINE KAYNAK ÖNERILERI (İÜ PSIKOLOJI / 2.SINIFTA KULLANDIĞIMIZ KITAPLAR)
- PSİKOLOJİYE İLGİSİ OLANLARIN İZLEMESİ GEREKEN FİLMLER !
- ÖĞRENCİYKEN PARA BİRİKTİRME YOLLARI / NEDEN ARTIK DAHA AZ SATIN ALIYORUM?
- YURTTA KALACAKLAR İÇİN GEREKLİ EŞYALAR !
- AGH GÜNLÜKLERİ #1 | HAVAALANI, KIŞINEV, İLK İZLENIMLERIM, MILLENIUM...
- AGH GÜNLÜKLERİ #2 | KIEV & SEYAHAT ÖNERILERIM
- AGH GÜNLÜKLERİ #3 | YAŞ'A GIDIYORUM - OTOBÜSLE ÜLKE DEĞIŞTIRMEK!
Yorumlar
Yorum Gönder