Ana içeriğe atla

MOTİVASYONUMUZU NASIL KORUYACAĞIZ? | Müzik&Video Önerisi


Hayatımda en çok motivasyona ihtiyaç duyduğum sene 18 yaşındayken, üniversite sınavına hazırlandığım seneydi.
Psikolojik olarak o kadar zorlanıyor, kendimi o kadar yalnız hissediyordum ki size anlatamam.
Sınav tam anlamıyla "hayatımın merkezi" olmuştu. Sırf sınava daha rahat hazırlanabilmek için son sene pat diye okulumu değiştirdim, eski okulumdan neredeyse hiç kimseyle konuşmadım, 1 yıl boyunca annemlerle doğru düzgün dışarıya bile çıkmadım.
Hayatım, ev-okul-kütüphane arasında geçiyordu. Dizi izlemiyordum, belgesel izlemiyordum, kitap okumuyordum, etrafımdaki insanlara bile bakmıyordum. Evet, gerçekten de okul ile ev arasındaki 15-20 dakikalık otobüs yolculuğumda elimde ders notlarım, sürekli ezber yapıyordum, 1 sene boyunca ön koltuğumda oturan insanlardan bile haberim olmadı neredeyse.

Şu an ki "ben" ile kıyaslayınca gerçekten farklı bir manzara. Çünkü ben hiçbir zaman öyle bir insan değildim. Ben etrafımı izlemeyi, insanları gözlemlemeyi, bol bol konuşmayı, düşünmeyi, tartışmayı çok severim. Ama o sene bunların hiçbirini düşünmedim, tamamen hedefime odaklanmıştım ve gerçekten sınavı kazanmanın hayatımı değiştirecek, güzelleştirecek şey olduğuna tüm ruhumla inanıyordum.

Her pazartesi günü akşam saat 7'de okulda deneme sınavımız olurdu ve istisnasız her pazartesi akşamı sınavdan eve gelip netlerimi kontrol eder ve hüngür hüngür ağlardım. Çünkü bana göre hiçbir zaman yeterince iyi değildi, sonuçlarımın hiçbir zaman ailemin, öğretmenlerimin benden beklediği kadar iyi olmadığına inanıyordum.
Her sınavdan sonra hüngür hüngür ağlıyor ama sonra elimi yüzümü yıkayıp kırmızı gözlerimle yeniden masanın başına geçiyordum.
Her sabah uyanır uyanmaz test kitaplarımı açıyor ve daha kahvaltı yapmadan 40-50 tane paragraf sorusunu çözüyordum.
Neredeyse her akşam elimde tarih, coğrafya, edebiyat notlarımla uyuyakalıyor, her gece rüyamda tekrar tekrar üniversite sınavına giriyordum.

Bunları neden anlatıyorum?
Çünkü tüm bu anlattığım şeyler şu ana kadar ki hayatım boyunca kendimle en çok gurur duyduğum şeyler. 18 yaşındayken ben, sonunda başarılı olup olmayacağımı bile bilmediğim bir hayal için hayatımın koskoca bir senesini feda ettim. Neredeyse bir sene boyunca toplasanız 5 tane filmi başından sonuna kadar izlemedim, arkadaşlarımla sinemaya gitmedim, mezuniyet törenimizde giyeceğim kıyafeti bile zaman kaybetmemek için ders çıkışında okula en yakın olan mağazadan gidip aldım.

Diyebilirsiniz ki " ee yaptın da ne oldu? Türkiye 1.si mi oldun, Harvard'a mı gittin, zengin mi oldun?"

Hayır ama tüm bunlardan daha önemlisi oldu. "Potansiyelimin farkına vardım." Bir şeyi başarmayı gerçekten istediğim zaman hayatımın merkezinde olduğunu sandığım onlarca şeyden hiç düşünmeden vazgeçebildiğimi ve bunun benim için bile imkansız olmadığını gördüm.

Bir insanın bir şeyi başarabileceğine "tüm kalbiyle" inanması çok zor. Ama bunu yapabildiği zaman da o şeyi gerçekleştirememesi ya da ondan kazanç elde etmemesi imkansız hale geliyor.

Yukarıda anlattıklarımın hiçbiri bana özel şeyler değil, bunların her birini senelerden beri sınava hazırlanan milyonlarca insan yaşıyor. pek çok insan yıllarca ailesinden ayrı kalıyor, bir sürü sporcu sabahın köründe kalkıp tüm gün antrenman yapıyor...

Her insanın kendini motive etme ve sahip olduğu motivasyonu bulma şekli farklıdır.

Kimisi diğerlerini hiç umursamaz ve "kendisi" yapabileceğine inandıysa onun için olay bitmiştir. Kimisi diğerlerinin ona inanmamasından, başaramayacağını söylemelerinden güç alır. Kimisi annesinden-babasından-kardeşinden güç alır. Kimisi ağlar, kimisi hayal kurar, kimisi müzik dinler, kimisi de düşünür...

Önemli olan senin ne şekilde motive olduğunu, sahip olduğun potansiyeli hangi yolla ortaya çıkarabildiğini bulman.

Her insanın kendine özgü yetenekleri, diğer insanlardan daha başarılı olduğu noktalar, yapmaktan zevk aldığı şeyler ve bu dünyaya bir geliş amacı var. Ben buna inanmayı tercih ediyorum.
Amaç deyince aklınıza sadece "kanseri bitirecek ilacı bulmak, dünyaya adaleti getirmek, milyonlarca kişinin hayatını değiştirmek..." gelmesin. Belki de senin dünyaya geliş amacın yalnızca "dünyaya geliş amacını aramak", belki "çok iyi bir çocuk yetiştirmek", belki "dünyanın en güzel pastalarını yapan kişi olmak", belki de "bulunduğun ortamlarda saçtığın enerji ile insanlara ilham vermek".

Büyüklüğü/küçüklüğü, çok insanın seni tanıması, şan-şöhret sahibi olman/olmaman, birilerine dokunman/dokunmaman bunlar önemli değil. Önemli olan, "hepimizin birbirimizden çok farklı olduğunun ve hepimiz bir başka amaç uğruna burada olduğunun farkında olmak."

Bir şey başarmak istiyorsak/başarıyorsak/başaramıyorsak muhakkak bir sebebi var. Bugün, her zaman gittiğimiz yoldan değil de hep görüp hiç zaman sapmadığımız o yan yoldan gittiysek bir sebebi var. Bir insan bizi çok üzdüyse, güvenimizi kırdıysa mutlaka bir sebebi var eğer hiçbir sebep göremiyorsan demek ki senin o insandan öğreneceğin bir şey var.

Böyle söyleyince sanki 60-70 senelik ömrümüzün her saniyesini anlam arayışında geçirecekmişiz gibi geldi değil mi?
Sanki dişimizi fırçalarken de saçımızı tararken de yolda yürürken de hep her şeyin derin bir anlamı olmak zorundaymış gibi.
Tabi ki de değil, evet hiçbir şey boşuna değil ama hayatımızın her saniyesini uçlarda yaşamamız, daima yüce amaçlar uğruna hayat sürmemiz de mümkün değil, çünkü insanız. Muhakkak hastalandığımız, sinirlendiğimiz, heyecanlandığımız, korktuğumuz... zamanlar oluyor, çok daha fazlası da olacak. Önemli olan, bunları da kabullenip yolumuza öyle devam edebilmemiz ve gerektiğinde diş fırçalarken de, çay içerken de, okey oynarken de olaylara farklı açılardan bakabilmemiz; her ne oluyorsa bunun sebepsiz-gereksiz olmadığını hatırlayabilmemiz.

Şimdi, yazının girişinde anlattığım "sınav senem ve o sene verdiğim mücadeleler (!) " var ya, bunlarla baş etmeme en çok yardımcı olan şeyleri yazacağım size. Tekrar söylüyorum, her insan "biriciktir" hepimiz insan olsak ve fizyolojik ihtiyaçlarımız birbirine benzer olsa da düşünce yapıları, zihinler, ruhlar olarak yan yana büyüdüğünüz kardeşinizle bile çok farklı olabilirsiniz. Bu nedenle anlattıklarıma, anlatacaklarıma ailem dahil hiç kimsenin tamamen katılmasını beklemiyorum. Ben sadece her zaman yaptığım gibi paylaşıyorum. Şimdi de öyle yapacağım;

- Sürekli istedim, bol bol dua ettim. Neye inanırsanız inanın arkadaşlar, ne olduğu önemli değil, yeter ki hep inanç sahibi olmaya çalışın. Bunun size çok güç verdiğini göreceksiniz. Çünkü bizler, bazen sadece "insan" olduğumuzu unutuyoruz, çevremizde olan biten her şeyin kontrolü elimizdeymiş gibi düşünüp kendimizi hırpalıyoruz.
Her şeyi kontrol edemeyeceğinizi, bazı olayların sizin dışınızda gerçekleştiğini fark ettiğiniz zaman, kendinize gereksiz yere yüklenmeyi bırakıyor ve üzerinize düşeni yaptıktan sonra sizden daha fazla güç sahibi olan bir varlığa-enerjiye-güce güveniyorsunuz. Bunun insana sağladığı huzur hiçbir şeyde yok.

- Sizi destekleyen, size ve yapabileceklerinize güvenen insanlarla zaman geçirmeye çalışın. Eminim ki çevrenizde, çeşitli sebeplerle sizi geriye çekmeye, yolunuza taş koymaya çalışan, başarılarınızdan rahatsızlık duyan insanlar vardır. Bu insanlar her zaman vardı ve var olmaya da devam edecekler, hatta belki de bizler farkında olmadan başkaları için "bu kişiler" oluyoruz.
Böyle olduğunda "tamam! bu kişi benim yanımda değil hemen pes etmeli ve onun istediği insan olmalıyım." diye düşünecek değiliz değil mi?  Aksine daha da çok sarılmalıyız hayalimize&hedefimize.
Ben zor durumda kaldığımda, ne karar vereceğimi bilemediğimde, pes etmek istediğimde hep ablama yazar, onunla konuşurdum. Hatta sınava hazırlık dönemimde bana attığı upuzun, motivasyon dolu mesajları ekran fotoğrafım yapar, telefonu her elime aldığımda hedefimi hatırlamaya çalışırdım ve bu, her seferinde yeniden başlamam için bana güç verirdi.

- Karamsar insanlarla oturup olumsuzluklara odaklanarak umutsuzluğunuza umutsuzluk katmayın. Bu hatayı özellikle de biz öğrenciler o kadar çok yapıyoruz ki. Kötü geçen bir sınavın ardına hemen toplanıp, "sınav sistemimiz şöyle kötü, okullarımız böyle berbat, ülkemiz şöyle geri kalmış, ekonomimiz böyle batmış..." diye, sadece o an kendimizi haklı çıkarmak için onlarca bahane sıralıyoruz.
Evet; gündemin, etrafta neler olup bittiğinin farkında olmak çok önemli, ama eğer bunu değiştirmek için adım atacak, bir şeyler yapacaksak önemli. Eğer sınav sistemimiz kötü diye geçip kenara oturur ve bunu değiştirecek, fark yaratacak kişi olmak için elimizden geleni yapmazsak sistem değişmeyeceği gibi her şey çok daha kötüye gidecek, bu bize zaman kaybettirmekten başka bir işe yaramayacak.
 Bu yüzden mümkün olduğunca hakkında konuştuğunda heyecanlanacak  hatta karşısındaki insan olarak sizi de heyecanlandıracak hayalleri olan, geleceğe dair umutlu ve kararlı insanlarla bir arada olmaya, eğer çevrenizde hiç yoksa böyle bir insan "siz" o insan olmaya çalışın. Çünkü toplum olarak en çok ihtiyacımız olan şey hayal kuran ve hayalini gerçekleştirmek için adımlar atma cesareti gösteren insanlar.

- Motivasyonunuzu arttıracak videolar, filmler, belgeseller izleyin; müzikler dinleyin; kitaplar okuyun.
Ben de inanılmaz işe yarayan bir yöntemdir. Daha önce burada da "Motivasyon Veren Film Önerileri" ve "Bana İlham Veren YouTube Kanalları" diye iki farklı yazı paylaşmıştım. Dönem içerisinde  de elimden geldiği kadar bu paylaşımları sıklaştırmaya çalışacağım. Şimdi de aşağıya beni en çok motive eden konuşma/video/müzik/belgesellerden örnekler bırakıyorum. Umarım sizlerde de işe yarar ve hayalleriniz için adım atmanıza yardımcı olur;


Şarkılar:

Lukas Graham - 7 Years 

Imagine Dragons - Whatever It Takes


Sia - Unstoppable


                                                   Gym Class Heroes: The Fighter ft. Ryan Tedder


Lupe Fiasco & Guy Sebastian - Battle Scars



Müzikler;










Belgesel;




Videolar;









Burada paylaştıklarım yalnızca birkaç örnek. Siz çok daha fazla içeriğe internetten kolaylıkla ulaşabilirsiniz.
Burada olduğunuz ve hayatınızda bir şeyleri farklı yapmak istediğiniz için hepinize tek tek çok teşekkür ederim.
Sizi çok seviyorum :) Kendinize İyi Bakın :)))

Nisanur El

DİĞER YAZILARIM;




Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

YURTTA KALACAKLAR İÇİN GEREKLİ EŞYALAR

Merhaba :) Sonunda şehir dışında okuyacak bir öğrencinin bilmesi gereken en önemli şeylerden olan "Yurt Valizinde Olması Gerekenler" yazısını yazabiliyorum.🙄 İnstagramdan  beni takip ediyorsanız belki biliyorsunuzdur, geçen hafta evde değildim, bu süreçte baya da uzun bir araba yolculuğu yaptım. Eve geldikten 2 gün sonra da İstanbul'a dönmem gerektiği için çok hızlı şekilde hazırlanmam gerekiyordu ve bu esnada mümkün olduğunca yanıma neler almam gerektiğini not etmeye çalıştım ki sizinle de buradan paylaşabileyim :) Eğer hâla üniversite valizinizi hazırlamadıysanız bu yazının yardımcı olabileceğini düşünüyorum. Hadi başlayalım o zamann💃 ⏩   Şahsi önerilerimi atlayıp doğrudan alınması gerekenler listesini okumak için yazının en sonuna gidebilirsiniz !  (Ama bence tamamını okuyun, çok güzel öneriler verdim çünkü 😂)⏪   1) KIYAFETLER ! "Tabi ki de yanımıza kıyafetlerimizi almamız lazım, bunu söylemene gerek mi var Nisa?" diyorsunuzdur eminim şu an

PSİKOLOJİ BÖLÜMÜNÜ NASIL KAZANDIM ?

Merhabaa 🙌 Beni instagramdan düzenli takip ediyor ve blogtaki yazılarımı okuyorsanız, geçen seneden beri üniversite sınavı&sınava hazırlık sürecim le ilgili bol bol paylaşım yaptığımı biliyorsunuzdur. Halihazırdaki paylaşımlarıma rağmen İnstagram'dan hala en çok gelen sorular  "Sınava Nasıl Çalıştın ? / Psikolojiyi Nasıl Kazandın ? " soruları. Bu nedenle, şu an da sınava hazırlananlar için bir kez daha sınava hazırlık sürecimle ilgili soruları yanıtlamak ve önemli gördüğüm noktaları ile " İstanbul Üniversitesi Psikoloji Bölümü "nü nasıl kazandığımı anlatmak istedim. Biliyorsunuz ki bu sene sınav sisteminde değişikliğe gidildi ve sizler ygs&lys formatından daha farklı bir sınav ile üniversiteye yerleşeceksiniz. Ben İstanbul Üniversitesi Psikoloji bölümüne ygs&lys sınavları ile yerleştiğim için bu yazıyı sınav sistemine pek girmeden, daha çok dersler üzerinde durarak yazmaya çalışacağım :) 🔼Bu yazımda diğerlerinden farklı olarak madde mad

PSİKOLOJİ BÖLÜMÜ MEZUNU NERELERDE ÇALIŞABİLİR ? / NE KADAR PARA KAZANABİLİR ?

Merhaba Herkesee 🙌🙌🙌 Aylardır yazmak istediğim ve sizin de en çok istediğiniz yazılardan birisi olan "Psikoloji mezunları nerelerde çalışabilir ? Ne kadar maaş alır ? " yazısını sonunda yazıyorum.💃 Bu konu çok merak edilen bir konu olmasının yanında maalesef net bilgiye kolay kolay ulaşılabilecek bir konu değil.Bunun sebebi de psikolojinin gerçekten çok geniş ve hemen hemen her alanla bağlantılı bir bilim dalı olması. Bence Psikoloji mezunu birinin nerelerde çalışabileceğinden önce "psikolojinin alt dallarını" şöyle bir hatırlayalım çünkü çalışma alanları doğrudan bununla ilgili. Psikolojinin Alt Dallarından Bazıları ; ➤Klinik Psikoloji ➤Gelişim Psikolojisi ➤Endüstri ve Örgüt Psikolojisi ➤Fizyolojik Psikoloji ➤Deneysel Psikoloji ➤Sosyal Psikoloji ➤Adli Psikoloji ➤Sağlık Psikolojisi ➤Trafik Psikolojisi ➤Spor Psikolojisi ... (Psikolojinin alt dallarıyla ilgili ayrıntılı bilgi için "PSİKOLOJİ BÖLÜMÜ HAKKINDA" isimli yazıma bakabilir